Cursusprogramma

Werkwijze en inhoud van het dagelijkse programma worden afgestemd op de deelnemers, individuele ontwikkeldoelstellingen en de voortgang. Onderstaande programmaonderdelen vormen de basis van de cursus. Bijna alle onderwerpen komen gedurende meerdere dagen aan de orde.

.

Dag 1: Het bedrijf I

Introductie en kennismaking

U presenteert in het kort uzelf en vertelt iets over het bedrijf, de mensen die er werken, uw eigen werkplek en de werkzaamheden in algemene zin. Kennismaken vanuit een andere blik op ieders werk.

Presentatietechnieken

De deelnemers krijgen een aantal aanwijzingen die belangrijk zijn bij een presentatie. Iedere deelnemer kiest een cursusdag waarop hij ‘zijn’ bedrijf presenteert.

De functie van voorman

Hoe ziet uw functie eruit? Wat zijn uw taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden? Aandacht voor de ‘ideale’ voorman. Welke kwaliteiten zet u als voorman in?

Wat gaat u aanpakken?

Iedere deelnemer formuleert een eigen leerdoel waaraan hij de komende tijd gaat werken. Er wordt een stappenplan opgesteld, en er worden afspraken gemaakt over begeleiding.

Inleiding management

Wat is management, wat is een manager en wat zijn de belangrijkste taken. De voorman als manager.

.

Dag 2: Het bedrijf II en de rol van een voorman

Ervaringen

Vanaf vandaag starten we iedere cursusdag met een terugblik op de afgelopen periode. Wat waren de ervaringen? Wat leerde je en hoe paste je dat toe in je werk?

Organisatie en omgeving

Het eigen bedrijf breder bekeken. Behandeld worden de ontwikkeling van een organisatie, de cultuur, de omgeving, de klanten en de doelstellingen van een bedrijf en de medewerkers. Er wordt gekeken naar hoe het bedrijf georganiseerd is, (de functieverdeling), het werkoverleg en de kwaliteitszorg binnen het bedrijf.

Het productieproces

Wat zijn de activiteiten van (groene) bedrijven? Stap voor stap wordt het proces behandeld van de totstandkoming van het product of de dienst. Aan de hand van hun functie-omschrijving vertellen de deelnemers welke rol zij hierin spelen.
Het productieproces vormt een rode draad in de training. De behandelde onderwerpen zijn hieruit afkomstig, en komen daarmee direct uit het dagelijks werk van de cursisten.

Het dagboek van de voorman

Elke voorman krijgt een ‘opzichtersdagboek’ uitgereikt. Elke volgende cursusdag opent met het dagboek. Van daaruit (bekend terrein) wordt een verbinding gelegd met de leerstof (het nieuwe).
Omgaan met andere medewerkers
Training in het geven en ontvangen van leiding. Er zijn diverse stijlen van leiding geven. De cursisten trainen in het toepassen ervan in de verschillende situaties.

Instructies geven

Bij het verdelen van het werk maakt de voorman duidelijk wat de bedoeling is. De manier waarop dat gebeurt staat centraal. Oefening in waarnemen en interpreteren.

.

Dag 3: Communicatie en leidinggeven I

Ervaringen

Start van de cursusdag met een terugblik op de afgelopen periode. Wat waren de ervaringen? Wat leerde je en hoe paste je dat toe in je werk?

Leiding geven en ontvangen

De voorman geeft leiding aan zichzelf. Eigen doelstellingen realiseren. Het ontvangen van leiding.
De verschillende stijlen van leidinggeven
Worden besproken en vervolgens aan de hand van praktijksituaties getraind.

Overleg

In welke situaties pas je overleg als stijl van leiding geven toe? Hoe betrek je iedereen bij het werk en de gewenste resultaten?

Overtuigen

In welke situaties past overtuigen als stijl van leidinggeven? Waarom is overtuigen soms zo lastig? Wat heeft die ander nodig om zich te laten overtuigen? Hoe sta je zelf in je kracht (vertrouwen)?

Motivatie

Het “stimoveren” in de praktijk gebracht. De voormannen oefenen met verschillende technieken om collega’s gemotiveerd aan het werk te krijgen.

Communicatie

Onmisbaar bij het leiding geven is het werken aan de sociale vaardigheden. De basisprincipes van communicatie worden getraind en toegespitst op het leiding geven en het ontvangen van jouw leiding.

.

Dag 4: Het kapitaal van het bedrijf

Ervaringen

Terugblik op de afgelopen periode. Wat waren de ervaringen? Wat leerde je en hoe paste je dat toe?

Het kapitaal van het bedrijf

De financiële waarde van arbeid, machines en materialen, en hun kosten voor het bedrijf. Wat leveren zij het bedrijf op? Marges. Geld verdienen voor de zaak en de noodzaak van winst.

De rol van informatie in het bedrijf

Informatie verzamelen, selecteren en bewerken. Het toetsen van de betrouwbaarheid van informatie.
Welke informatie heeft de voorman nodig om zijn werk goed uit te kunnen voeren? En aan welke eisen moet die informatie voldoen? Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de informatie van de werkbriefjes?
Hoe kan informatie zo worden vertaald dat tijdens het werk steeds de juiste mensen en middelen op de juiste tijd op de juiste plaats zijn?

Het plannen van het werk

De voorman krijgt een methode aangereikt waarmee hij zijn projecten kan plannen. Hiermee gaat hij vanaf deze week werken.

Communicatie

Onmisbaar bij het leiding geven is het werken aan de sociale vaardigheden. Vandaag train je het aanspreken en sturen op inzet, kwaliteit en prestatie.

.

Dag 5: Samenwerken en teamvorming

Ervaringen

Start met een terugblik op de afgelopen periode. Wat waren de ervaringen? Wat leerde je en hoe paste je dat toe in je werk?

Leiding geven en ontvangen

De voorman geeft leiding aan ‘zijn’ collega’s. Aansturen van collega’s in teamverband, positie kiezen, je houding bepalen en jezelf als leidinggevende in en voor de groep ‘neerzetten.’

De verschillende stijlen van leidinggeven

Bespreken en trainen van leidinggevend optreden in praktijksituaties, zoals bij het verdelen van taken en verantwoordelijkheden.

Samenwerken

Waar mensen in een groep samenwerken heeft ieder lid een eigen plaats, een eigen rol in de groep. Dat kan heel vruchtbaar zijn, maar het kan ook problemen opleveren. Regels voor een vruchtbare samenwerking.
Hoe kun je op zo’n manier met je mensen omgaan dat er een team ontstaat?

Communicatie

Trainen van je sociaal-communicatieve vaardigheden. Sturen op samenwerking, verantwoordelijkheden en resultaten.

Denkwerk

Aan de hand van de zes denkende hoofddeksels wordt een systeem voor gestructureerd denken aangeboden.

Samenvatting en opstellen leerdoelen

Op de laatste dag van de eerste periode stelt de voorman leerdoelen op waarmee hij in zijn werksituatie aan de gang gaat. De leerdoelen hebben betrekking op één of meer onderwerpen die in de eerste periode zijn behandeld.

.

Tweede Periode

Dag 6 & 7: Conflicten en onderhandelen I

Leerdoelen eerste periode

Terugblik op eerste deel en ieders ervaringen van de afgelopen periode. Wat ging goed en waar kan en/of moet het beter.

Omgaan met conflicten

Het oplossen van problemen op vaktechnisch gebied en in de persoonlijke sfeer. Hoe gaat de voorman met conflicten om en op welke andere manieren kan dat?

Discussie- en onderhandelingstechnieken

Een aantal praktische handreikingen waarmee discussies en onderhandelingen gevoerd worden. “Wat wil ik, wat wil de persoon tegenover mij en hoe kunnen we dat gezamenlijk bereiken?”

Opstellen leerdoelen

Net als aan het einde van de eerste periode worden ook nu persoonlijke leerdoelen opgesteld voor de komende werkperiode.

.

Dag 8 & 9: Klanten-management

Ervaringen

Ook in deze periode starten we iedere cursusdag met een terugblik op de afgelopen tijd. Wat waren je ervaringen? Wat leerde je en hoe paste je dat toe in je werk?

Klanten

Wat ‘moet’ en wat ‘kan’ een voorman met klanten? Omgaan met de verwachtingen van klanten, bedrijf, collega’s én voormannen. Het afwegen en kiezen tussen verschillende en soms tegengestelde belangen en doelen.

Leiding geven en ontvangen

Een voorman geeft ook leiding aan klanten. Hoe coacht hij ‘zijn’ klanten tijdens de uitvoering van een project en/of werkzaamheden.

Communicatie

In de omgang met klanten zet je als voorman de communicatieve vaardigheden van jezelf én de collega’s net even anders in. Helder communiceren van verwachtingen. Klanten uitnodigen om hun rol te vervullen in de samenwerking en bij te dragen aan het proces.

Het ‘verkopen’ van bedrijf en diensten

Hoe presenteren bedrijf en medewerkers zich naar buiten? Welke rol speelt de voorman hierin? Voorstellen aan klanten, presenteren van jezelf en de collega’s, klantvriendelijk werken en het verkoopgesprek.

Meer- en minder werk

Oefenen in het maken van concrete afspraken (SMART) met klanten. Grenzen stellen, bewaken en helder communiceren over de grenzen en (on)mogelijkheden. Nogmaals aandacht voor het onderhandelen. Oefenen met het presenteren en afspraken maken over meer- en minder werk.

Conflicten & Onderhandelen II

Het oplossen van problemen met klanten. Hoe gaat de voorman met ‘lastige’ klanten om en op welke andere manieren kan dat?

Houden aan afspraken

Werkzaamheden en leveranties die niet in de offerte en/of afspraken staan en toch ‘moeten’ gebeuren. Het beantwoorden van extra ‘vragen’ van klanten; “dat hoort toch gewoon bij de gemaakte afspraken…?” Zo presenteert en bespreekt de voorman dit lastige onderwerpen.

De buren vragen…

“Meneer kunt u dat ook nog even doen en/of mijn snoeiafval meenenen?” Deze en andere praktijksituaties waarin burgers en omstanders je aanspreken of proberen te verleiden tot uitspraken en/of extra werkzaamheden. Grenzen stellen en ‘nee verkopen.’

Discussie- en onderhandelingstechnieken

Opnieuw praktische handreikingen waarmee voorman en klanten discussies en onderhandelingen voeren. “Wat wil de klant, wat wil het bedrijf, wat is mijn positie en hoe kunnen we gezamenlijk passende oplossingen bereiken?”

Discussie- en onderhandelingstechnieken

Training actief luisteren, samenvatten, doorvragen, grenzen stellen, bewaken en onderhandelen.
Derde Periode

.

Dag 10 & 11: Communicatie en leidinggeven II

Ervaringen

Wat waren je ervaringen? Wat paste je toe op het werk?

Communicatie

Onmisbaar bij het leiding geven is het werken aan de sociale vaardigheden. Iedere deelnemers traint zijn communicatieve vaardigheden in het leiding geven.

De verschillende stijlen van leidinggeven

Herhaling van eerder besproken stijlen en die aan de hand van praktijksituaties kort trainen.

Delegeren

Waarom is delegeren zo moeilijk? Over het delegeren, loslaten en gedelegeerd krijgen van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden. In deze situaties past delegeren.

Sociale vaardigheden voor gevorderden

Omgaan met mensen is (soms) een van de lastigste activiteiten. Daarom komen de technieken die in de training zijn behandeld hier nogmaals terug, inclusief de communicatie met lastige klanten en collega’s.

Coachen als stijl van leidinggeven

Het individueel begeleiden van collega’s. Over leerstijlen, andermans bereidheid om te leren en te ontwikkelen. Verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de ander. Collega’s uitnodigen om (meer) initiatief en verantwoordelijkheid te nemen.

.

Dag 12: Afsluiting van de training

Ervaringen

Voor de laatste keer tijdens deze training een terugblik op de afgelopen periode. Wat waren je ervaringen? Wat leerde je en hoe paste je dat toe in je werk?

In herhaling

Op verzoek passeren de belangrijkste zaken nog eens de revue.

Manager Voorwaarts Mars

Hoe ziet de toekomst eruit voor het bedrijf van de voorman? Aan de hand van een aantal vragen en discussies worden de te verwachten ontwikkelingen in kaart gebracht. Welke strategische keuzes kunnen gemaakt worden

Zo kwam je de cursus binnen…

Terugblik op je leerdoelen, wat leerde je vooral?

En dit zijn de resultaten:

Over je leerstijl en de bereikte resultaten.

Levenslang leren

Vandaag is je eerste dag na de cursus Kadertraining Voorman. Hoe zorg je dat je jezelf blijft ontwikkelen? En wat zijn de leerdoelen voor komend jaar?

Afsluiting

Evaluatie en uitreiking van de certificaten.