De cursus Kadertraining Voorman©
Een andere bedrijfsvoering met Kadertraining Voorman©
Kadertraining Voorman© is een opleiding voor medewerkers die op locatie het uitvoerende werk organiseren, collega’s aansturen en klanten te woord staan. Deelnemers werken als voorman bij particuliere bedrijven of bij (semi-)overheidsdiensten.
Wanneer er behoefte is aan iemand om leiding te geven, wordt (bijna) automatisch de meest vakbekwame medewerker benoemd. Het lijkt een logische beslissing om een voorman op grond van zijn vakkennis te benoemen. In zijn nieuwe functie komt hij echter voor heel andere taken te staan. Een enkeling kan gebruik maken van aangeboren talenten, maar de meeste mensen moeten het leiding geven leren op het moment dat ze het eigenlijk al moeten kunnen.
De taak van een voorman: Zakelijk denken, kwaliteit leveren en service bieden aan de klant, de baas tevreden en collega-medewerkers gemotiveerd houden: Ga er maar aan staan!
.
De Kadertraining Voorman© kent de volgende leerdoelstellingen:
1. De voorman is zich (opnieuw) bewust van zijn verantwoordelijkheden als leidinggevende.
Hij weegt zijn eigen taken en verantwoordelijkheden, kiest daarbij voor de specifiek eigen verantwoordelijkheden en vult zijn eigen functie opnieuw in. Als leidinggevende is hij zich bewust van zijn voorbeeldrol in de organisatie.
2. Het leiding geven gaat de voorman beter af.
Hieronder vallen onder andere het geven van instructie, het motiveren van de medewerkers en het delegeren. De voorman kan beter en gemakkelijker taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden overdragen aan zijn medewerkers.
3. De voorman communiceert makkelijker en beter.
Hij beheerst de basisregels van communicatie, heeft zijn communicatieve vaardigheden intensief getraind en laat dat duidelijk merken.
4. Het zakelijk denken van de voorman verbetert.
Het bewustzijn van kosten en opbrengsten is (verder) ontwikkeld. Hij heeft inzicht in de relatie tussen kosten en opbrengsten van de te leveren diensten en producten. Daarnaast leert de voorman om bij het nemen van beslissingen de belangen van het bedrijf, die van de klant en die van de medewerkers (waaronder hijzelf) tegen elkaar af te wegen.
5. De voorman weet zichzelf en het bedrijf beter te presenteren.
Zowel naar (potentiële) klanten, naar werknemers, naar bazen als naar andere bedrijven toe verbetert de persoonlijke presentatie. De voorman weet zijn boodschap helder over te brengen aan bazen en medewerkers en hij leert naar hen te luisteren. Hij wordt zich beter bewust van zijn eigen positie als schakel binnen het bedrijf en van de mogelijkheden en beperkingen hiervan. De voorman wordt een meedenker.
Tijdens de eerste cursusdagen formuleert iedere deelnemer een of meerdere op zijn werksituatie afgestemde leerdoelstellingen.
.
De opbouw van de training
De Kadertraining beslaat in totaal 10 gezamenlijke cursusdagen plus 1 bezoek op de werkplek. De tien cursusdagen zijn verdeeld over de periode van september 2025 tot en met maart 2026.
Gezamenlijke cursusdagen:
- Donderdag 11 september 2025
- Donderdag 18 september 2025
- Donderdag 25 september 2025
- Donderdag 20 november 2025
- Donderdag 27 november 2025
. - Donderdag 22 januari 2026
- Donderdag 29 januari 2026
- Donderdag 19 februari 2026
- Donderdag 26 februari 2026
- Donderdag 19 maart 2026
Gedurende de tussenliggende periodes bouwt u als voorman routine op in uw nieuwe vaardigheden. Iedere deelnemer wordt gedurende de cursus twee keer op de werkplek bezocht. Op afspraak komt de cursusleider langs, maakt kennis met de leiding en collega’s en bespreekt de voortgang, het toepassen op de werkplek en de resultaten.
De eerste periode
De eerste periode bestaat uit vijf dagen, die verspreid gedurende drie maanden worden aangeboden. Eerst wordt gekeken naar de bedrijven en naar de werkzaamheden die in de bedrijven worden verricht. Dan komen we bij uw dagelijkse werk terecht. U krijgt zowel inhoudelijke kennis aangeboden, bijvoorbeeld over het organiseren van het werk op de werkplek, als vaardigheden op het gebied van leidinggeven en communicatie.
De tweede periode
De tweede periode bestaat uit zeven gezamenlijke cursusdagen, die in thema’s opgedeeld zijn:
- Eerst worden de ervaringen van de afgelopen periode besproken,
- Vervolgens kijken we vooruit en bepaalt iedere deelnemer zijn leerdoelen voor deze periode,
- Het samenwerken met leiding, collega’s en klanten,
- Conflicthantering en onderhandelen,
- Omgaan met klanten en projectmanagement,
- Communicatie & leidinggeven.
- In deze periode bezoekt de cursusleider iedere deelnemer op diens werkplek.


